Chris Hughes (The New Republic) mag bewijzen dat nieuwe generatie oude journalistiek kan ‘ombuigen’

Chris Hughes is het vijfde lid van Facebook – hij was er vanaf het prille begin bij. En dus stinkend rijk. Met al die miljoenen, genoeg tijd en nog maar 29 jaar, heeft hij het 98-jarige The New Republic gekocht. Daar is hij nu hoofdredacteur, redacteur en eigenaar. En met zijn achtergrond bij Facebook kijkt iedereen nu naar hem: lanceert Hughes ‘traditionele’ journalistiek dan eindelijk in het sociale media-tijdperk?

Een van de strategieën om dat te bereiken, is het ‘verlengen’ van de productietijd. Niet alleen het artikel, ook het gesprek daarna moet onderdeel worden van wat journalisten gaan doen, aldus Hughes. En: het ontwerp van de site is bijzonder flexibel. Wie een artikel begint te lezen op de computer, verder leest op zijn iPad of mobiel, zal merken dat dat drempelloos gaat. Liefhebbers kunnend e stukken ook voorgelezen krijgen – een feature die The Economist al een tijdje aanbiedt. Hij sprak hier en over meer zaken dinsdag aan de Shorenstein Center Harvard University. En dat gesprek (met Alex Jones, de directeur) kunt u uiteraard, hoe 2.0, in zijn geheel terug luisteren.

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.