Crossemediale journalistiek: zoek het zelf maar uit

Bijna de helft van de ondervraagde journalisten (41 procent) antwoordt in het jaarlijkse European Digital Journalism Study vaker print, audio en video te moeten produceren. Twee derde van de ondervraagden (65 procent) zegt zichzelf dat te hebben aangeleerd zonder enige professionele hulp.

Die vraag komt voort uit de crossmedialisering van Europese media. Bijna de helft van de Europese media (44 procent) biedt naast gangbare artikelen nu ook blogs voor journalisten, bijna een vijfde (18 procent) hebben podcasts en bijna een kwart (24 procent) video. Ook lezers kunnen steeds vaker (70 procent van de media) hun eigen mening kwijt of zelfs hun eigen video. De digitalisering heeft het dagelijks werk van journalisten ingrijpend veranderd. Redacteuren moeten niet alleen meer content produceren, maar ook voor meer media (audio, video, infographic).

Onderzoekers stuitten vervolgens op een frappante paradox. Meer werk aan meer soorten media betekent minder tijd voor diepgang (kwaliteit). Journalisten moeten immers uitpluizen hoe alles werkt. Tijd die ze niet aan hun verhaal kunnen besteden. Maar nee, 37 procent van de ondervraagden zegt dat de kwaliteit van hun werk en organisatie niet leidt onder nieuwe, crossmediale eisen van zelfredzaamheid. Sterker: 47 procent van de journalisten zegt dat de digitalisering de kwaliteit van hun werk heeft verbeterd. Meer werk in minder tijd – of respondenten zijn minder tevreden over hun werk (wat niet het geval is) of ze recyclen meer informatie door bestaand werk ook op internet te zetten en de eisen van hun baas ook iets met internet te doen, in te willigen. Ook dat laatste is niet het geval.

Veertig procent van de ondervraagden produceren nu veertig procent meer online content dan in 2007. Sites van media zijn al lang geen archief meer van de printversie – er wordt veel meer unieke, online content gemaakt. In twintig procent van de media wordt een vijfde van alle content speciaal voor online gemaakt. Vijftien procent van alle media maken zelfs tachtig procent unieke online content. Dat is volgens de onderzoekers opvallend. Want het was pas in oktober 2005 (vijf jaar geleden!) dat de Britse Daily Telegraph de eerste krant was die eerder online publiceerde dan in de printversie. <<

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.