Bedrijfsblog duurder dan tijdschrift

Omdat een blog voortdurend verschijnt, zijn er ook voortdurend mensen nodig die er voor schrijven. Dat is uiteindelijk duurder dan het maken van een magazine.

Een blog vereist dat redacteuren voortdurend researchen, schrijven, reacties modereren, onderzoeken op trends of slimme opmerkingen. Het grootste gevaar voor een goede blog is de illusie dat het kosten bespaart. Kosten van papier, druk, verspreiding en het schrijven van artikelen. Een blog vereist meer interactie met ruw materiaal, met contacten, met andere bloggers. Een goed blog is up-to-date en daarin zit ‘m de kneep. Het kost meer tijd en tijd is duur – materiaal is dat nauwelijks.

De omloopsnelheid van informatie op internet is zeer hoog. Om grip te krijgen op de aanhoudende stroom verhalen en berichten, moeten redacteuren van blogs verbanden tussen nieuws kunnen leggen. Verbanden tussen berichten die zij wel vinden en kunnen leggen. Verbanden die van meerwaarde zijn voor hun publiek. In bedrijfsjournalistieke termen: redacteuren van blogs moeten die verbanden tussen informatiestromen leggen die het medewerkers mogelijk maakt hun werk beter te doen.

Ze moeten weten wat hun publiek wil, ze moeten inspelen op vragen die hun publiek heeft, ze moeten daar de informatie bij zoeken die het publiek niet ontsluit, ze moeten die informatie in korte, heldere berichten op een blog posten. Een blog bespaart drukkosten en distributie, zeker, maar niet op de taakuitbreiding van haar redacteuren. Wie niet bereid is om een sterke redactie op een blog te zetten, moet genoegen nemen met een kwalitatief slechte blog. <<

Reblog this post [with Zemanta]

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.