Obama’s en Romneys Radio Moskou: target messaging

Obama is de eerste president 2.0. Natuurlijk gebruikten Amerikaanse kandidaten tijdens hun campagne voor Obama ook sociale media. Maar geen van hen werd president. Dat doet Oabam niet om in direct contact met zijn (potentiĆ«le) kiezers te komen, mocht u dat denken. Obama omarmt sociale media om heel gericht bevolkingsgroepen te informeren: hij target zijn boodschap. Elke doelgroep zijn eigen praatje. Dat doet hij al vanaf 2008. En meer dan zijn tegenstanders – eerst McCain, nu Mitt Romney (zie tabel).

Tussen Obama en Romney zitten opvallende verschillen. Zo richt Obama zich wel specifiek, en Romney zich niet tot zwarten. In 2008 richtte Obama zich nog tot Amerikanen in den vreemde, nu niet meer. Heeft Romney (als enige) oog voor katholieken en Amerikanen van Poolse origine en worden studenten en sporters door beide kandidaten ‘vergeten ‘- zij moeten het doen met de algemene boodschap. Net als advocaten bij Obama en, opvallend, de kleine middenstand bij Romney. Je zou zeggen dat die zich bij de Republikein (en de Republikein bij hen) senang voelt. Of: de algemene boodschap van Romney is zo doorspekt met ondernemerschap, daarvoor hoeft hij niets te tailoren. <<

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.