Mediaweek: Onafhankelijkheid, fact-checking en een snoepreisje

Iedereen heeft zo’n stapeltje dat langzaam hoger wordt en zelden slinkt op zijn bureau: nog te lezen. Daar voegen wij wekelijks artikelen aan toe. Suggesties? Stuur ze aan @VanderLubben.

Onafhankelijkheid redacties onder druk Dat is schrikken: “Twee derde van de hoofdredacteuren van Nederlandse nieuwsredacties vindt dat er momenteel meer risico’s op schending van de redactionele onafhankelijkheid zijn dan vijf jaar geleden.” En de verwachting is dat die druk alleen nog maar gaat toenemen. Het Commissariaat voor de Media publiceerde deze week het onderzoek naar de redactionele onafhankelijkheid.

Steeds minder journalisten, kleinere redacties en meer freelancers zetten de onafhankelijkheid onder druk. Redacties moeten vaker ondernemen: marketing schuift langzaam de redactievloer op. “Maar het is vooral de lezer, kijker, luisteraar die meer invloed heeft gekregen. Niet alleen de professionele nieuwswaarden van een gebeurtenis bepalen of en in welke mate een redactie erover rapporteert, tegenwoordig krijgen de wensen en voorkeuren van de gebruiker zelf een steeds grotere rol.”

En daarin schuilt een gevaar, aldus Madeleine de Cock Buning, voorzitter Commissariaat voor de Media: “Met deze verschuiving van aanbod naar vraag ontstaat een maatschappelijk risico: nieuwsmedia zullen steeds minder een overzicht brengen van nieuws dat volgens journalisten belangrijk is, maar vooral aanbieden wat de lezer, kijker of luisteraar leuk en interessant vindt.”

Fact-checking Wow! Tussen 2001 en 2012 “(…) newspapers increased their mentions of fact-checking by more than 900 percent while the broadcast news media did so by more than 2,000 percent.” Michelle Amazeen zette in de Washington Post de ontwikkeling van dit genre op een overzichtelijk rijtje.

“Just two years ago, there were few empirical measures to tell us whether fact-checking was effective either in deterring politicians from lying or in changing people’s beliefs. Nor were there measurements of what kinds of fact-checks worked best.” Debunken van negatieve ads overtuigt; als die negatieve advertenties blijken te kloppen, overtuigt een fact-check niet. En: het liefst hebben mensen een ‘meter’ die uitslaat naar ‘true’ of ‘false’.

Amazeen vond trouwens een spill over effect: fact-checks worden nu ook in andere domeinen dan politie gebruikt: “Fact-checkers are now evaluating science-basedclaims and consumer product and service claims.”

Persreis Mag je een betaalde persreis accepteren? Het Dagblad van het Noordenpubliceert wekelijks de podcast Achter het Verhaal. Daarin gesprekken met redacteuren over hun werk. Deze aflevering (van 8 mei, dus al een maandje out) een gesprek met Tammo Beishuizen. Hij maakte een reis van twee dagen op de Anthem of the Seas. Mag dat? En: welk verhaal maak je dan? Een prima podcast over het vak – en dat is altijd aangenaam om te horen.

View my Flipboard Magazine.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.