Live

Meerkat, Periscope en of Google Hangouts maken het mogelijk om live (mobiel) video te streamen. Heel hip om je telefoon in de lucht te houden om waar te nemen. Maar: welk probleem lossen deze diensten precies op? 

Als alle ontwikkelingen op internet zich laten duiden, dan door twee punten met daartussen een lange lijn. Punt links: on demand media. Punt rechts: on schedule media. Oude, klassieke media zijn on schedule: om niets te hoeven missen, moest je je schikken naar de agenda van de omroep. Was je er om acht uur niet, dan miste je het nieuws. Simpel. Videorecorders maakten van on schedule media voor het eerst on demand media: als je er niet was, kon je het programma opnemen. Uitgestelde consumptie. Je keek wanneer je er zin in had.

Tussen beide uitersten (aanwezig zijn of missen enerzijds, niks meer missen want kunnen terugkijken anderzijds) kunnen heel veel journalistieke tools en apps worden geplaatst. Ga maar na: een blog? Best wel on demand. Ik kan lezen wanneer ik wil. Twitter? Door de hoeveelheid tweets meer on schedule (je moet er zijn om in de tijdlijn de interessante tweets voorbij te zien komen) dan on demand. Oké, je kan teruglezen, maar dat kan beter bij Facebook – daarom nog iets meer on demand dan on schedule.

Live uitzendingen? Precies! On schedule. Ik heb meer ‘uitzendingen’ op Meerkat gemist dan gezien. Periscope? Idem dito. Als ik er op kijk, gebeurt er niks interessants en meestal gebeurt er niets interessants als ik kijk. Dat probleem was nu juist door internet opgelost: podcasts (uitgesteld radio luisteren), uitzending gemist (uitgesteld tv kijken), Netflix (uitgesteld bankhangen). Anders gezegd: live sucks. Zeker als je niet kan terugkijken (Meerkat). En wat is precies de meerwaarde van live?

Google Hangout (bestaat al een tijdje) en is voor mij de ideale mix tussen on schudule en on demand. Live als het moet, maar tegelijkertijd opgenomen op YouTube: iedereen kan het dus nakijken op een door hen gekozen moment. De meerwaarde van live zit dan ook niet bij de consument, maar bij mij: de producent. Je monteert niet, het moet on schedule gebeuren en niet op een ‘ander’ moment (onder ‘andere’ voorwaarden). Ergo: live is goedkoop en snel. Live is meer voor journalisten dan voor nieuwsconsumenten.

Mijn gok: Meerkat sterft een schone dood: we kunnen niet terugzien – on demand dusEn ons schikken naar de luimen van een ander? Dat willen we echt niet meer, want heel erg 1991 … Ja, Pin me er maar op vast.

About the author

Sebastiaan van der Lubben is docent Journalistiek op de Hogeschool Utrecht, onderzoekt geloofwaardigheid in live blogs en becommentarieert.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.