MultiMediaMaand: hyperlokale journalistiek in Leiden

Is niet alle journalistiek uiteindelijk aangewezen op een heel klein oppervlak waar je voor een beter begrip van een verhaal op zoek moet naar (kwetsbare) persoonlijke relaties? Zo bezien is alle journalistiek hyperlokale journalistiek. Een vliegtuigramp (plek des onheils, de kleine grope officials, nabestaanden bijeen in een hangar); een uit de hand gelopen buurtfeest (de dronken droppies, de eigenaren van omgeploegde tuinen, angstige agenten uit de grote stad); de democratie (een vierkante kilometer in Den Haag met alles en iedereen onder handbereik) – plekken waar zich nieuws bevindt. Vanaf maandag 7 januari draaien de studenten Journalistiek en Nieuwe Media dit om: zijn gaan niet naar een plek omdat daar nieuws is, zij zoeken nieuws om een plek die ze toegewezen hebben gekregen.

Ze duiken zes wijken van Leiden in (ongeveer deze). En daar gaan ze aan de slag. Want over nieuws breek je je nek niet, daar moet je heel hard aan werken. Nieuws is geen kwestie van registreren, ze zullen criteria moeten formuleren waarmee ze bepalen wat nieuws is (en wat niet). In drie weken moeten ze een netwerk opbouwen, vertrouwen winnen, verhalen uit mensen peuteren, de  doelgroep bedienen, aan de bak. Multimediaal – in woord, beeld en geluid. En liefst alledrie tegelijkertijd. In een wijk waar ze de volgende dag degenen tegenkomen die ze de dag daarvoor uitgebreid hebben gesproken en waarvan ze de antwoorden uit hun vraaggesprekken in een artikel hebben verwerkt dat via het regionale dagblad de ether in wordt ontsloten. Voor iedereen te lezen. Ook voor u.

En: we willen graag weten wat u daarvan vindt. Doe mee! Zet ons op het spoor van nieuws, vertel ons wat u in de verhalen mist, zet ons aan het werk met vragen. Over u, uw wijk of Leiden in breedste zin. We nodigen u uit om met de masterstudenten mee te doen in drie knotsgekke, journalistieke weken. Volg ons op LeidenLokaal.nl, @leidenlokaal en @vanderlubben. <<

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.