Over dynamische en statische content van bedrijfsblogs

Wat zijn de ingrediĆ«nten van een goede bedrijfsblog? Eenvoudige vraag, lastig te beantwoorden. Het onderscheid tussen product en proces brengt ons een stapje verder, namelijk bij statische en dynamische content. 

Is een magazine een proces, dat uiteindelijk resulteert in een product? En is het proces dan een product of is het product dan een proces? Ik denk dat een magazine het product van een proces is. Een eindig proces. Eindig in de zin dat er een moment komt waarop de inhoud en vorm van een magazine niet meer voor alle lezers van dat magazine te wijzigen is. Het ligt in die laatste fase – als je het uit het doosje van de drukker haalt – ‘af’. Er kan niets meer bij, uit of anders.

Een blog is een proces dat niet eindigt. Toch kunnen altijd wijzigingen plaatsvinden. Voor alle lezers van het medium tegelijkertijd. Ik kan een artikel plaatsen, aanpassen en blijven aanscherpen. Ik kan lezers attenderen op die wijzigingen – ze kunnen elk moment een nieuwere versie van mijn artikel lezen, uitprinten.

We stuiten hier op een interessante eigenschap van proces (en product): een proces is voortdurend aanpasbaar voor alle betrokkenen tegelijkertijd. Een proces kent een dynamische content. Een product kent een statische content. Een magazine legt vast, een blog of electronisch medium verandert. Dat betekent dat bij een magazine de input op een gegeven moment stopt, terwijl voor een blog er geen input genoeg kan zijn. De input kan zelfs met het blog samenvallen.

Magazine versus blog is product versus proces is statische content versus dynamische content. We komen steeds een stapje verder in de analyse. <<

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.