De Verloren Generatie? Jeugdwerkloosheid in Crossmediale Onderzoeksweken

Een onderwerp, twee weken voorbereiden en twee weken productie, vier media – de Crossmediale Onderzoeksweken van Journalistiek en Nieuwe Media (Universiteit Leiden) gaan morgen van start.

Studenten onderzoeken zoveel mogelijk kanten van een nieuwe, dreigende Verloren Generatie waartoe ze zelf ook behoren. Ruim een kwart van de jongeren tussen 18-24 zoekt werk of volgt geen opleiding of training. Wat betekent dat voor hen; voor de steden waar ze in wonen; wat kunnen ze er aan doen en wat gebeurt er al; heeft dat effect en waarom en: kunnen we bijvoorbeeld parallellen trekken  met eerdere crises in de jaren twintig en tachtig van de vorige eeuw?

Deze en meer vragen staan de komende twee weken centraal. We beginnen morgenochtend met een gesprek met Cora van Nieuwenhuizen (VVD). Zij diende samen met Mariette Hamer (PvdA) een motie in die leidde tot het Actieplan Jeugdwerkloosheid – een extra investering in de bestrijding van werkloosheid onder jongeren en jong professionals. Van haar willen we weten hoe het onderwerp jeugdwerkloosheid op de politieke agenda kwam, hoe het daar vervolgens blijft en welke politieke dimensies jeugdwerkloosheid heeft.

Vanaf deze stek dagelijks en crossmediaal een korte wrap up vanachter de schermen.

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.