Geen tweets, maar TV

Sociale media de motor achter sociale onrust en revoluties? Niet volgens Cameron (in een gesprek met Twitter) en ook niet volgens USG Open Source Center. Cameron had er een gesprekje met Twitter voor nodig om overtuigd te worden van het feit dat het platform natuurlijk geen winkels leegrooft. Nu nog al die journalisten die de komende tijd sociale media in Libië over het paard gaan tillen. Belangrijker dan tweets, blijkt, is de good old televisie:

Limited Third-party media studies show that television reaches a far larger segment of the Libyan population than does the Internet. World Bank 2009 statistics indicate that TV reaches 93% of average-income Libyan households; in contrast, Libya’s Internet penetration rate is only 5.4%, according to the website InternetWorldStats, citing June 2010 data. Libya’s Twitter penetration rate is 0.96%, based on April 2011 data reported by the Dubai School of Government Arab Social Media Report (Vol. 1, No. 2). The same report cited Libya’s Facebook penetration rate as 3.74%, while social media tracking website SocialBakers reported Libyan Facebook penetration as 1.34%, when accessed by OSC on 23 August. Statistics in both the report and the website indicate that the majority of Libyan Facebook users are males under 35 years of age.

About the author

Sebastiaan van der Lubben is docent Journalistiek op de Hogeschool Utrecht, onderzoekt geloofwaardigheid in live blogs en becommentarieert.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.