Voor nieuws geen social media, maar kipfilets

Social media als belangrijkste nieuwsbron? Een etentje met vrienden levert meer nieuws op.

Zaterdag had ik een etentje met oud-bestuursgenoten. We komen twee, drie keer per jaar bij elkaar. Naarmate we ouder worden, hebben we meer geld voor betere wijn en drank. Dat komt doordat we ook steeds leukere banen hebben. De disgenoten werken in de journalistiek, beleid (landelijk en lokaal), cultuur en wetenschap. Never a dull moment.

Social mediaeat your hart out! Aanschuiven bij een dineetje professionals levert meer anekdotes op die het prachtig zouden doen in een zaterdagbijlage van Trouw of NRC. Er is zoveel kennis over het Nederlandse openbaar bestuur aangeschoven, dat ik moeiteloos de door mij verzamelde theorietjes even kan toetsen. Vaak zit ik er meters naast; mijn fantasie reikt zelden ver genoeg om om de werkelijkheid te embedden. Bestuurders zijn net mensen – ook bij hen loopt het leven lang niet altijd langs de route der rationaliteit.

Waarom blog je er dan niet over? Nou (pas op: afknapper), we hebben ooit een expliciete afspraak gemaakt om wat is besproken vooral niet te delen met anderen.  Dus moet op zo’n avond de drank op – om alle mooie details de volgende dag te zijn vergeten. Ik moet zeggen: in de hoop dat we de details de volgende dag zijn vergeten. Want terwijl ik dit schrijf, borrelen er een paar weer op. Twexit dus. Om ongelukken te voorkomen. De volgende keer is het onderwerp hoe de informatie zo te depersonaliseren, dat ik er toch mee aan de slag kan. Want meer dan social media hoor je mooi nieuws vooral van mensen. Als je tegenover of naast hen zit. Live, dus. Boven de kip tariakki. <<

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.