Bellen zijn er om door te prikken

Het besef dat we gevangen zitten in onze eigen mediabubbels dringt maar langzaam tot ons en redacties door. De vraag wat journalisten daaraan kunnen doen, is op verschillende manieren beantwoord. Daar is nu een tooltje bijgekomen: The Flipside van The Huffington Post. Een typologie (ben ik gek op) waarin media worden weggeschreven in vier kwadranten: liberal-trustworthy; liberal-untrustworthy; conservative-trustworthy en conservative-untrustworthy.

Eenvoudig

De tool werkt eenvoudig: lezers kiezen een onderwerp en de tool plaatst mediaorganisaties vervolgens in de typologie. Klik je daarop, dan verschijnen de actueelste berichten van die organisatie over het aangeklikte onderwerp.

Verdringen

De organisaties die worden gescoord, verdringen zich nu nog stijf bovenin: neutraal en betrouwbaar. de Daily Kos (betrouwbaar noch onbetrouwbaar, maar liberaal) en Breitbart (conservatief en stijf onbetrouwbaar) zijn volgens de tool een uitzondering. Probleem: de tool discrimineert nog nauwelijks. Als ik mijn BBC-New York Times-bubble wil doorprikken, schiet ik weinig op met de Wall Street Journal en Fox.

Valt mee

Uit onderzoek blijkt overigens dat, met uitzondering van politieke schandalen, media onderwerpen op een politiek neutrale manier weergeven.

Moreover (…) little evidence exists of systematic differences in story selection, with all major news outlets covering a wide variety of topics with frequency largely unrelated to the outlet’s ideological position (Budak, Goel & Rao, 2016).

Als er al sprake is van bias, dan niet in het uitspreken van voorkeuren, maar in het bekritiseren van de tegenstanders. Overigens is bovenstaande conclusie van Budak, Goel & Rao op een interessante wijze tot stand gekomen: door een combinatie van machine learning is een algoritme aan de slag gegaan met ruim 800.000 artikelen. Eerst wordt bepaald wat ‘nieuws’ is, op basis van deze set wordt ingezoomd op ‘politiek nieuws’.

Keurige scores

Dat label (en acht anderen nieuwstypen) is bepaald door ruim 700 lezers: crowdsourced dus. Hun output is het algoritme weer aangeboden, waardoor het ‘leerde’ artikelen te kwalificeren. En dat levert onderstaande conservatief-liberaal-schaal op: Breitbart stijf ‘rechts’, de Daily Kos stijf ‘links’. Met de andere organisaties daar keurig tussenin. Doe uw voordeel ermee.

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.